• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • 10 slaaptips voor een fijne nachtrust

Met de onderstaande slaaptips geniet je van een fijne nachtrust. Dat is belangrijk, want ons lichaam rust en herstelt zich tijdens onze slaap. Daardoor staan we vol energie op en zijn we klaar voor een nieuwe dag. Als je moeite hebt met slapen of zelfs slaapproblemen ervaart, is uitgerust wakker worden niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Daarom voorzien we je graag van 10 slaaptips die je helpen bij het creëren van en gezonde en fijne nachtrust.

10 Slaaptips

Tips om lekker te slapen

 

Soms kun je de slaap gewoonweg niet vatten, blijf je s’ nachts draaien en woelen of wordt je gedurende de nacht wakker om vervolgens niet meer in slaap te kunnen vallen. Slaapproblemen zijn niet alleen vervelend, maar zijn op den duur ook slecht voor je gezondheid. In de eerste plaats is het goed om na te denken over de aanschaf van een nieuwe matras. Zeker wanneer je huidige matras doorgelegen of versleten is. Daarnaast kun je je voordeel doen met de onderstaande 10 tips om lekker te kunnen slapen.

Zorg voor voldoende daglicht op het juiste moment

 

Voldoende daglicht tijdens de ochtend en middag heeft een positieve invloed op jouw kwaliteit van slapen. Als je moeite met slapen hebt, is het dus goed om in de ochtend en middag voldoende daglicht te absorberen. Bijvoorbeeld door het maken van een wandeling in de buitenlucht. Beweging draagt namelijk ook bij aan een gezonde nachtrust.

 

Drink niet teveel thee of koffie in de namiddag

 

Vermijd het drinken van koffie en thee in de namiddag of avond. Deze dranken bevatten namelijk het opwekkende stofje cafeïne waardoor het slaapritme verstoord kan raken.

 

Pas je maaltijden en drinkgedrag aan

 

Eet ongeveer 2-3 uur voordat je naar bed gaat niet te zwaar. Vermijd alcoholische dranken, of drink dit in elk geval met mate en niet vlak voor het slapen gaan. Je slaapt dan weliswaar wat dieper, maar wordt ook sneller weer wakker.

 

Ventileer de slaapkamer goed

 

Zorg ervoor dat de slaapkamer goed geventileerd is. Overdag, maar ook s’ nachts. De aanvoer van voldoende zuurstof bevorderd de kwaliteit van slapen. Zeker wanneer je al moeite hebt met slapen of slaapproblemen ervaart.

 

Probeer voldoende te ontspannen voor bedtijd

 

Een boek lezen of yoga oefeningen doen ontspant. Zowel fysiek als mentaal. Voorkom dat je te gespannen of zelfs gestrest in bed stapt. Eventueel kun je een warme douche nemen of zelf je nek los masseren om spanningen voor het slapen gaan effectief af te kunnen voeren.

 

Kijk geen televisie en vermijd de mobiele telefoon

 

Televisies, laptops en smartphones veroorzaken blauw licht. Dit heeft een negatief effect op de mentale ontspanning en de nachtrust. Leg deze apparaten dus minimaal 1 uur voordat je gaat slapen aan de kant.

 

Voorkom piekeren en malen in bed

 

Draait jouw brein op volle toeren zodra je in bed stapt? Denk je na over van alles en nog wat? Leg dan een klein notitieboekje naast je bed en schrijf het op. Zo zet je de gedachte van je af en slaap je sneller in.

 

Creëer een vast slaapritueel

 

Het hanteren van een slaapritueel is ook een goede tip als je moeite hebt met slapen. Ga bijvoorbeeld elke avond om dezelfde tijd naar bed en zet de televisie een uur van tevoren uit. Doe nog wat oefeningen of maak een ommetje in de buitenlucht.

 

Nieuw matras en hoofdkussen

 

Ook spierpijn of gewrichtsklachten kunnen ervoor zorgen dat je niet goed slaapt. Zorg voor een goed matras en vergeet niet om een nieuw hoofdkussen aan te schaffen. Wil je weten wat te doen tegen nekpijn? Lees dan ook onze blog over kussens tegen nekklachten.

 

Gebruik oordopjes om omgevingsgeluiden buiten te sluiten

 

Kun je niet slapen door toedoen van omgevingsgeluiden? Bijvoorbeeld van de straat of van de buren? Gebruik dan goede oordopjes om jezelf af te kunnen sluiten en tot rust te komen.

 

Slaapproblemen voorkomen met deze tips om lekker te slapen

 

Met de bovenstaande tips kun je slaapproblemen voorkomen én verhelpen. Denk aan voldoende ontspanning voor het slapen gaan, een nieuwe matras en hoofdkussen dat voor de juiste ondersteuning zorgt en vermijd blauw licht door mobiele apparaten. Door het creëren van jouw eigen slaapritme, kun ook jij genieten van een verbeterde nachtrust. Je staat uitgerust op, bruist van de energie en bent klaar voor de dag die komen gaat.

Onze beloften

Codes & aanbiedingen werken altijd

De onafhankelijke affiliate website van Nederland

Korting en aanbiedingen

Blijf op de hoogte van de maandelijkse kortingscodes, acties en leuke deals. Schrijf je vrijblijvend in.



Over Qorting.nl

Bij Qorting.nl willen we het leven voor iedereen betaalbaarder maken. Sinds 2019 zetten we ons in om mensen te helpen meer te besparen. Sommige dingen veranderen nooit.

Ons team werkt samen met meer dan 5.000 retailers en werkt elke dag hard om de allerbeste exclusieve besparingen te behalen voor onze website.

Ben je dus op zoek naar aanbiedingen en kortingscodes? Van modekortingen tot besparingen op dagjes uit – Qorting.nl regelt het voor jou. Dus waar wacht je op? Begin vandaag nog met sparen!

Categorieën