Wat is Ray Tracing?

  • Gepubliceerd op 24 juli 2021
  • Bijgewerkt op 17 januari 2024

Sinds Nvidia Turing werd aangekondigd op Gamescom 2018, is ray tracing het gesprek van de dag. Deze weergavemethode is lang de heilige graal geweest van grafische technologie, maar eindelijk kun je met grafische kaarten zoals de Nvidia GeForce RTX 2080 deze technologie terugvinden in de nieuwste en beste pc-games.

Ray Tracing

Veel videokaarten ondersteunen nu allemaal ray tracing, of je nu een Nvidia RTX-videokaart gebruikt of een AMD Radeon (ervan uitgaande dat het een kaart uit de RX 6000-serie is of misschien een van de nieuwste RX 7000).

 

Ray tracing is dus misschien wel een van de belangrijkste grafische upgrades die we in het gamelandschap in jaren hebben gezien.

 

Maar wat is Ray Tracing precies? Welnu, het is een geavanceerde en levensechte manier om licht en schaduwen in een scène weer te geven. Het is wat films en tv-programma’s gebruiken in real-life scènes.

 

Omdat ray tracing echter werkt door elke lichtstraal die door een verlichtingsbron wordt geproduceerd, te simuleren en te volgen, kost het nogal wat pk’s om daadwerkelijk weer te geven. Dit is de belangrijkste reden waarom ray tracing tot nu toe niet in echte games hebben geïmplementeerd.

 

Tegenwoordig is ray tracing goed haalbaar in games, en toch gebruiken de meeste games die deze technologie implementeren het slechts op beperkte wijze, zoals het weergeven van realistische reflecties of schaduwen. We hebben nog steeds geen game met volledige ray tracing gezien. Maar dat is wel iets wat in de toekomst zal gebeuren.

 

Nu ray tracing de nieuwe technologie is achter de grootste pc-games, dachten we dat het tijd werd om eens te kijken naar wat het is, hoe het moet en wat de beste ray tracing games zijn. En omdat we elke dag meer en meer over deze technologie horen, informeren we je ook in de toekomst meer over ray tracing.

 

Ray Tracing Nvidia

We hebben gezien dat in-game lichteffecten in de loop van de jaren steeds realistischer worden, maar de voordelen van ray tracing hebben minder betrekking op het licht zelf en meer op de interactie met de wereld.

 

Ray-tracing zorgt voor aanzienlijk meer levensechte schaduwen en reflecties, samen met sterk verbeterde translucentie en verstrooiing. Het algoritme houdt rekening met waar het licht valt en berekent de interactie en wisselwerking, net zoals het menselijk oog bijvoorbeeld echt licht, schaduwen en reflecties zou verwerken. De manier waarop licht objecten in de wereld raakt, heeft ook invloed op de kleuren die je ziet.

 

Met voldoende rekenkracht is het mogelijk om ongelooflijk realistische CG-beelden te produceren die bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Maar dat is het probleem: zelfs een goed uitgeruste game-pc heeft maar zo veel GPU-kracht om mee te werken, laat staan ​​een moderne game console.

 

Ray-tracing wordt veel gebruikt bij het ontwikkelen van computer graphics voor films en tv-shows, maar dat komt omdat studio’s de kracht van een hele serverfarm (of cloud computing) kunnen gebruiken om de klus te klaren. En zelfs dan kan het een lang, moeizaam proces zijn.

 

Traditioneel werd bij videogames rastering gebruikt. Dit is een snellere manier om graphics weer te geven. Het converteert de 3D-afbeeldingen naar 2D-pixels om op jouw scherm weer te geven, maar voor rastering zijn shaders nodig om realistische belichting weer te geven.

 

Gelukkig beginnen we te zien dat veel pc-games profiteren van de gespecialiseerde hardware in de nieuwste grafische kaarten van Nvidia om in plaats daarvan realtime ray tracing te gebruiken, hoewel rastering in de meeste games nog steeds nodig zal zijn, in ieder geval totdat het volledig haalbaar is raytrace in games.

 

Ray-tracing-spellen

Op dit moment zijn er slechts 5 games die Nvidia ray tracing-technologie gebruiken, en slechts een paar grote AAA-titels. Omdat dit echter de hete nieuwe grafische technologie is, kun je het komende jaar of zo verwachten dat er nog veel meer ray-tracing-games zullen verschijnen. En als de PS5 en Xbox Project Scarlett met raytraced-games komen, kun je er zeker van zijn dat de pc ze ook krijgt. Hier zijn alle ray tracing-games die je nu kunt spelen, en de smaak van RTX-effecten die ze gebruiken.

  1. Battlefield V
  2. Metro Exodus
  3. Shadow of the Tomb Raider
  4. Stay in the Light
  5. Quake II RTX

 

Zelfs nu we een grotere selectie van aankomende games hebben die over de technologie beschikken, hebben we een beter idee van hoe ray tracing in games eruit zal zien. Maar omdat de technologie zo nieuw is, weten we zeker dat ontwikkelaars manieren zullen blijven vinden om ons te verrassen.

 

Wel of geen ray tracing

Ray tracing is een methode voor grafische weergave die het fysieke gedrag van licht simuleert. NVIDIA, waarvan gedacht wordt dat het tientallen jaren verwijderd is van de realiteit, heeft realtime raytracing mogelijk gemaakt met NVIDIA RTX, de allereerste realtime raytracing GPU, en is sindsdien de technologie blijven pionieren.

Om ray tracing standaard in te schakelen: Open het venster Projectinstellingen (menu: Bewerken > Projectinstellingen) en selecteer vervolgens het tabblad Standaardinstellingen HDRP. Selecteer Camera in de vervolgkeuzelijst Standaard frame-instellingen voor. Schakel in het gedeelte Rendering Ray Tracing in.

De beste manier om te bepalen of ray tracing is in- of uitgeschakeld, is door middel van reflecties. Zoek gewoon een plas of een ander glazen oppervlak in het spel. Als je eenmaal leert hoe je RTX aanzet, merk je meteen dat de reflecties scherper en gedetailleerder zijn.

Hoewel oudere grafische kaarten nu ray tracing ondersteunen, zullen ze moeite hebben met de prestaties. Oude GTX GPU’s kunnen alleen elementaire raytracing-effecten bieden met een laag aantal stralen. Terwijl grafische RTX-processors veel complexere effecten kunnen beheren, waarbij meerdere effecten worden gepresenteerd met een hoger aantal stralen.

Raytracing verlaagt je framesnelheid, zelfs als je de nieuwste high-end hardware gebruikt. Soms veroorzaakt het een daling van 100 naar 60 fps door hem gewoon aan te zetten. Hoewel raytracing voor prachtige beelden en afbeeldingen zorgt, is de kwaliteitsverbetering die het biedt bij gaming niet zo belangrijk.

Topvoorbeelden van ray tracing zijn vroege RTX-demo’s, zoals Battlefield V, Shadow of the Tomb Raider en Metro Exodus. Recentere games zoals Control en MechWarrior 5: Mercenaries zien er ook aantrekkelijk uit. Stay in the Light is een indie-horrorgame die is gebouwd met raytraced schaduwen en reflecties.

Meer dan 150 topgames en -applicaties gebruiken RTX om realistische graphics te leveren met ongelooflijk snelle prestaties of geavanceerde nieuwe AI-functies zoals NVIDIA DLSS en NVIDIA Broadcast.

Eerst moet je controleren of je game wordt ondersteund door RTX. Navigeer vervolgens naar je game-instellingen en zoek Ray tracing, DXR Of RTX in de instellingen. Zet het aan en activeer eventueel DLSS als je spel slechte prestaties levert.

Raytracing. NVIDIA RTX bereikt dit door een combinatie van hardware- en softwareversnelling. Op hardwareniveau beschikken RTX-kaarten over RT-cores met een vaste functie die zijn ontworpen om wiskundige bewerkingen te versnellen die nodig zijn om stralen te simuleren, zoals het doorlopen van een grensvolumehiërarchie.

Ga naar Instellingen. Navigeer naar Geavanceerde instellingen. Scroll naar beneden tot je ray tracing ziet. Gebruik de schuifregelaar om raytracing in of uit te schakelen.

Nvidia RTX: Top 5 games die Ray Tracing het beste gebruiken (en 5 die dat niet doen): 10 Call of Duty: Modern Warfare (gemiddelde RTX), 9 Wolfenstein: Youngblood (goede RTX), 8 Besturing (gemiddelde RTX). 7 Metro Exodus & DLC’s (goede RTX), 6 Mechwarrior 5: Huurlingen (gemiddelde RTX), 5 Battlefield V (goede RTX) & 4 Quake II RTX (gemiddelde RTX).

Je hebt geen Nvidia RTX-kaart meer nodig om enkele van de RTX-functies van het bedrijf uit te proberen, waaronder DirectX Raytracing. Iedereen met een GTX 1060 6GB of beter kan nu DXR inschakelen in elke game die dit ondersteunt. Het enige dat je hoeft te doen, is de nieuwste stuurprogramma-update van Nvidia downloaden van de GeForce Experience-app.

Goedkoopste RTX GPU: GeForce RTX 3050. De RTX 3050 is de eerste 50-klasse desktop-GPU die de raytraced-games aanstuurt met 60 FPS, dankzij DLSS.

 

Codes & aanbiedingen werken altijd

De onafhankelijke affiliate website van Nederland

Blijf op de hoogte van de leukste kortingen. Speel ook mee voor prijzen!


Bij Qorting.nl willen we het leven voor iedereen betaalbaarder maken. Sinds 2019 zetten we ons in om mensen te helpen meer te besparen. Sommige dingen veranderen nooit.

Ons team werkt samen met meer dan 5.000 retailers en werkt elke dag hard om de allerbeste exclusieve besparingen te behalen voor onze website.

Ben je dus op zoek naar aanbiedingen en kortingscodes? Van modekortingen tot besparingen op dagjes uit – Qorting.nl regelt het voor jou. Dus waar wacht je op? Begin vandaag nog met sparen!